Dom kommande dagarna

Njuter just nu för fullt av mina sista dagar på jobbet. Vill ta vara på den sista tiden så mycket det bara går. 
Igår arbetade jag dubbelpass 'al la 14 h (-1 h rast aka powernap i soffan, gudomligt skönt!) Jag jobbade först tillsammans med en kvinna som aldrig tidigare arbetat på avdelningen vilket gav mig chans att få öva på min ledarroll. Blev en hel del att göra, instruera, strukturera och planera för att hålla oss inom tidsramarna men vi kämpade på bra. Det blev lite förseningar men det gick! På eftermiddagen blev det mer likt ett "vanligt" pass och jag slapp hålla tusen bollar i luften haha. Jag trivs som ledare och har alltid gjort.  Däremot med ett självklart fokus för att lyssna på andra, se nya lösningar från andras synvinklar och perspektiv samt utan den där envisa besserwisser ådran en del ger utlopp för. ;)
 
Idag är det kvällspass följt utav två morgonpass lördag och söndag. En kollega nämnd att hon skulle vilja bli av med sitt dubbelpass på söndag så funderar på om jag ska ta det, beror lite på hur planerna ser ut på söndag kväll. 
 
Ha en fin fredag vänner! 
 
 



Kommentarer

Hej Marie!
Jag snubblade in på din blogg, när jag googlade efter sjuksköterskestudent-bloggar. Fruktansvärt långt ord. I vilket fall, jag ska börja plugga till ssk nu till hösten. Min första termin! Både längtar och har ångest. Jag har läst lite här i din blogg om första terminen men även dom senare. Måste säga att jag tycker man har fler saker att se framemot dom nästkommande terminerna än den första.

Så, har du något tips så här inför skolstart? Jag har pluggat tidigare, helt annan tubbildning då, så jag är väl medveten om att det är bra att ha koll på dom där basic.grejerna. Det vill säga beställa kurslitteratur, ha koll på schemat och så vidare. Men har du något annat tips? Det här är ju något helt annat för mig att plugga än vad jag tidigare gjort, så tips?

Vår första kurs är anatomi, något tips där? Hur har du hanterat tentor som du ej klarat? Har du tagit tag i dem direkt eller har du väntat ett tag och se till att klara dom andra först? Har du planer på att vidareutbilda dig?

Många frågor, men är nervös, även om jag tror att det blir bra, jättebra till och med!, när man väl kommit igång.
Är tacksam för svar och ha en fin helg!
Tack!
/Amanda

Svar: Hej Amanda! Vad roligt att du också skall börja plugga till SSK, bättre yrke finns nog inte! T1 är ju en väldigt grundläggande termin där man inte fördjupar sig i något speciellt så det kan lätt kännas lite mindre intressant men tro mig, den var nog så spännande! :)

Inför skolstarten skulle jag rekommendera att från början strukturera upp hur du vill lägga upp ditt pluggande. Efter som du har pluggat tidigare har du troligtvis fortfarande "plugg-tänket" färskt i huvudet men hade nog ändå rekommenderat att planera och strukturera upp det så gott det går. Att redan från början fundera på vilka studietekniker som passar dig och den aktuella kursen. Till en början strukturerade jag upp plugget genom att varje dag bestämma fasta timmar som jag skulle sitta med plugget. Dock tyckte jag det inte räckte att enbart planera utefter tid, valde då att även planera utefter en "to do list". Där skriver jag ner i list-form alla uppgifter, vägledningsfrågor etc. som jag ska bli klar med under dagen eller kommande vecka. På så sätt kan jag enkelt bibehålla framförhållning, prioritera och även se om jag behövde öka antal timmar- plugg för att hinna med allt. Ett annat tips är att skaffa en kalender och redan vid skolstart fylla i viktiga datum så som examinationer, uppsatser, seminarium, workshop osv osv. Jag satte även smala postit-lappar som fick stick ut en bit utanför kalendern för att enkelt kunna bläddra fram till viktiga datum och påminna mig själv. En annan fördel med kalender är att vid veckor med mindre uppgifter kan man lätt blicka framåt och ta tag i en uppgift som ligger längre fram i framtiden. Tumme upp för framförhållning åter igen. :)

Anatomin har helt klart varit den tuffaste men även den ROLIGASTE ämnet hittills enligt mig! Mitt tips är att från början försöka ta reda på vad läraren anser är relevant. Det kan vara svårt att veta hur mycket man ska fördjupa sig i, ex nervimpulsens fortledning, och det är lätt att anteckningarna blir orimligt många för att man ens kunna lära sig allt. Försök skapa dig en grundläggande förståelse och sedan memorera och fördjupa dig i det viktigaste delarna. Det tog mig hela två tentor att bara luska ut vad som var viktigt att nämna i svaret för att få alla poäng. Att rita och göra "rebus" är också ett hett tips om du har lätt för att memorera bilder. Ett annat tips är att plugga ihop med andra kurskamrater. Rita och förklara för varandra, diskutera. Då blir det oftast lättare att komma ihåg.

Tentor som jag fått skriva om ser jag på samma sätt som ordinarie tentor. Jag skriver dem alltid oavsett när i tiden omtenta tillfället är. Ibland har det varit många uppgifter på samma gång men anser att det är bättre att försöka och eventuellt misslyckas än att skjuta upp tentor till senare, det tror jag bara skapar stress. Utöver det försöker jag ta reda på vad som saknades för godkänt, memorera det och sedan repetera det som satt vid första försöket.

Jag kommer absolut vilja vidareutbilda mig, vet dock inte ännu inte åt vilken riktning. Som jag känner just nu vill jag först arbeta något/ra år på akuten då det verkar helt otroligt lärorikt och spännande. Har även några tankar kring operationssjuksköterska eller barnmorska efter akuten men det finns dock stor chans att jag hinner ändra mig under utbildningen. :)

Hoppas att mina svar var till liten hjälp även om jag själv tycker det blev lite luddigt denna gång. Stort lycka till på utbildningen och hör gärna av dig igen med fler frågor och funderingar. :) /Marie
Marie


Kom ihåg






Trackback

Hejsan! Mitt namn är Marie och studerar sjuksköterskeprogrammet vid Ersta Sköndal Högskola i Stockholm. Här skriver jag om min resa mot mitt framtida yrke. Allt i från den klassiska tenta-bubblan, spännande kurslitteratur, toppar och dalar och allmänt härliga stunder som man så ofta upplever som student.