Frågor om Ersta och PBL

Godmorgon vänner! Eller morgon och morgon, klockan är snart 12 men är man ledig så är man. :)
Igår trillade det in några funderingar på mejlen:
 
1. Hur ser lektionstiderna ut på Ersta? Är det lektioner varje dag? Vill veta så mycket som möjligt innan jag börjar, för jag jobbar och undrar om jag måste minska min jobb-tid. 
2. Har hört att ni har mycket PBL, finns det något negativt då man hela tiden är i grupper? 
 
Den schemalagda tiden i skolan varierar en del från kurs till kurs men för det mesta rör det sig om antingen förmiddag (ca 8:30-13) eller eftermiddag (ca 13-17). Heldagar är det färre av men förekommer då och då. Vi har hemmastudie-dag på tisdagar och har alltså ingen schemalagd tid i skolan under denna dag. Jobbar du heltid hade jag rekommenderat att gå ner i timmar då det, utöver tiden i skolan, förväntas att man ska studera heltid för att klara av programmet. :) Mitt råd är att gå ner i arbetstimmar till en början och känna efter hur mycket du hinner med. 
 
PBL används ofta på Ersta och jag ansåg väl till en början att det var lite svårt att förstå syftet. Efter några veckor (när man hunnit lära känna basgruppen och börjat förstå tänket) kändes det dock bättre och nu älskar jag det. Problembaserat lärande (PBL) används främst under basgruppsträffarna. En basgruppsträff går ut på att vi får en utgångspunkt (ett scenario) som vi sedan diskuterar tillsammans i basgruppen genom att följa olika punkter. Slutligen kommer vi fram till en eller flera frågeställningar som vi, var och en, ska fördjupa oss inom tills veckan därpå då vi sedan diskuterar vad vi kommit fram till. Fördelen med PBL är att man själv ansvarar över sitt lärande. PBL är även ett enkelt sätt att ta till sig och komma ihåg fakta då de flesta elever har enklare att komma ihåg relevant fakta när man i grupp får möjlighet att vara aktiv och delta i diskussion hellre än att sitta tyst och lyssna på en föreläsning och föra anteckningar. En nackdel med PBL är att man ibland kan bli osäker på om frågeställningarna är relevanta till kursmålen alt. kommande tenta eller om vi lägger ner onödig tid på fel saker. PBL ställer dvs. rätt höga krav på oss som elever och det kan ibland vara en utmaning. Ofta får man "riktlinjer" tillsammans med utgångspunkten i form utav lärandemål men det är inte alltid. För att få ut så mycket kunskap som möjligt med PBL kräver det även att alla i gruppen är delaktiga i samtal och diskussion. Är det någon/ra som sitter tyst påverkar det alltså gruppen i form utav mindre kunskap. Det är dock sällan ett problem. 
Utöver basgruppsträffarna sker alla seminarium, workshops, labrationer etc. tillsammans med basgruppen och ofta även några andra basgrupper. 
 
Hoppas mina svar var till någon hjälp. :) 
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback

Hejsan! Mitt namn är Marie och studerar sjuksköterskeprogrammet vid Ersta Sköndal Högskola i Stockholm. Här skriver jag om min resa mot mitt framtida yrke. Allt i från den klassiska tenta-bubblan, spännande kurslitteratur, toppar och dalar och allmänt härliga stunder som man så ofta upplever som student.